View Full Version : Camera !
Hallo allemaal,
Ik ben Dre de man van Wienus ( Wieneke) en dit is mijn eerste bericht hier op VT....
Onze oude digitale camera is aan vervanging toe, ik zoek er 1 waar ik veel veel mee kan zonder heel ingewikkeld te zijn. Op internet en wat vakbladen aan het zoeken geweest wat ik het beste kan kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op een Nikon D40 ( spiegelreflex).
Deze camera staat in alle bladen als zeer goed, het enige waar ik over twijfel is dat ik nog nooit met z'n camera heb gewerkt. Is het voor een " leek niet te moeilijk om aan een spiegelreflex camera te beginnen. Het ander punt is, hij is wel heel groot voorbij een normale camera, je neemt hem niet zo makkelijk mee.
Volgens onze wien moet ik me wel verdiepen bv. dmv een cursusavond ofzo om het toestel beter te leren kennen, wat zijn jullie ervaringen?
Heel graag jullie advies !!:jumpforjo :waaah!:
Tineke Bruil
04-21-2007, 04:27 AM
Hey, Dré. Welkom op het forum!!
Ik heb zelf een paar maand geleden een spiegelreflex gekregen en ik moet zeggen dat het best meevalt in het gebruik.
Als eerste zou ik het advies willen geven om eens naar een goede camera winkel te gaan. Niet om te kopen maar om de camera's in de hand te nemen en te voelen. De één heeft grotere handen dan de ander en dan voelt zo'n camera toch al anders aan.
De nikon is altijd al een goed merk en ik denk dat je er veel plezier aan zult beleven maar schuif de Canon niet zomaar weg.
Ook moet je kijken naar lenzen, welke passen erop. ben je verplicht om originele lenzen te kopen of passen er ook andere (goedkopere) merken op.
Ik heb zelf een Canon 400D. Het is een niet te zware camera en perfekt voor mijn, kleinere, handen.
Verder is het gewoon een kwestie van uitproberen. Eerst zul je de camera in de auto stand zetten om foto's te maken en vandaaruit kun je dan zelf gaan knutselen met de instellingen. Het voordeel van deze camera's is dat je lekker kunt klikken zonder dat je elke keer fotorolletjes verspilt ;) Is een foto niet goed, dan zie je dat direkt en kun je een andere instelling proberen.
Ik zou zelf de camera eerst kopen en pas daarna beslissen of je er een cursus aan wilt wagen of dat je eens bij iemand te rade gaat die wat meer ervaring heeft met deze camera's. Van zo iemand is ook al heel veel te leren.
Succes!!
edit: Oh ja, deze site geeft veel info over verschillende camera's:
http://www.letsgodigital.org/nl/index.html
conny
04-21-2007, 04:42 AM
Hi dre
ik had wieneke al antwoord gegeven eerder in een pm.ik heb ook de canon 400d.
heb nooit een nikon gehad,mijn tante heeft er een,ze woont in emarika en was laatst hier en ik vond die vergeleken met de canon een stuk zwaarder.wat voor mij een nadeel is. vereer weet ik van de nikon dus niks.
de canon is super makkelijk te bedienen!
als je geen grote wilt,vind ik de canon powershots een goede tussenoplossing,veel mogelijkheden en maakt goede fotos,die heb ik voor deze gehad.heb ik nog en maakt buiten super fotos en past in je broekzak!
Tjergina
04-21-2007, 04:46 AM
Wij hebben de Canon Powershot S2 IS. Dit is geen spiegelreflex, dus daarover kan ik niet oordelen, maar toch heb je ook met deze camera behoorlijk wat mogelijkheden.
Maar zoals ik al zei, ik heb dus geen ervaring met een digitale spiegelreflexcamera.
Hier kun je wat foto's zien die we met de camera gemaakt hebben:
http://www.venicetalk.com/forum/showthread.php?t=3882
en als je nog wat meer zoekt bij de concerten van oktober en november 2006 vind je nog wel meer van ons.
Hij maakt zelfs redelijke filmpjes; kun je hier zien op mijn My Space site: www.myspace.com/tjergina
De filmpjes van For a Kiss; Never Coming Back; We're Still Here en het filmpje met Ilse de Lange zijn met deze camera gemaakt. For a Kiss is zelfs gefilmd van grote afstand achter uit de zaal.
Wienus
04-21-2007, 07:15 AM
Volgens onze wien moet ik me wel verdiepen bv. dmv een cursusavond ofzo om het toestel beter te leren kennen, wat zijn jullie ervaringen?
De kop is eraf Dre !
Ja, helemaal waar, ik vind niets zo jammer als dat je de camera niet snapt en niet alle mogelijkheden kan benutten. Enne.... geheimpje, Dre is het type man (effe in een hokje stoppen :p: ) die de handleiding/gebruiksaanwijzingen nooit leest, ohoooo, :fishhit: ;)
Hey, Dré. Welkom op het forum!!
Ik heb zelf een paar maand geleden een spiegelreflex gekregen en ik moet zeggen dat het best meevalt in het gebruik.
Als eerste zou ik het advies willen geven om eens naar een goede camera winkel te gaan. Niet om te kopen maar om de camera's in de hand te nemen en te voelen. De één heeft grotere handen dan de ander en dan voelt zo'n camera toch al anders aan.
De nikon is altijd al een goed merk en ik denk dat je er veel plezier aan zult beleven maar schuif de Canon niet zomaar weg.
Ook moet je kijken naar lenzen, welke passen erop. ben je verplicht om originele lenzen te kopen of passen er ook andere (goedkopere) merken op.
Ik heb zelf een Canon 400D. Het is een niet te zware camera en perfekt voor mijn, kleinere, handen.
Verder is het gewoon een kwestie van uitproberen. Eerst zul je de camera in de auto stand zetten om foto's te maken en vandaaruit kun je dan zelf gaan knutselen met de instellingen. Het voordeel van deze camera's is dat je lekker kunt klikken zonder dat je elke keer fotorolletjes verspilt ;) Is een foto niet goed, dan zie je dat direkt en kun je een andere instelling proberen.
Ik zou zelf de camera eerst kopen en pas daarna beslissen of je er een cursus aan wilt wagen of dat je eens bij iemand te rade gaat die wat meer ervaring heeft met deze camera's. Van zo iemand is ook al heel veel te leren.
Succes!!
edit: Oh ja, deze site geeft veel info over verschillende camera's:
http://www.letsgodigital.org/nl/index.html
Ja bedankt,:worm:
Ik ben vanmiddag naar een speciaal zaak geweest, ik heb de Nikon vast gehad, ik was eigenlijk al overtuigd dat ik deze camera daar ging kopen. Maar toen ik hem vast had vond ik hem wel heel groot, in de zin van ik zie me al staan met mijn camera...
O ja nog bedankt voor de link
Hi dre
ik had wieneke al antwoord gegeven eerder in een pm.ik heb ook de canon 400d.
Heb ik van onze wien gehoord, heel mooi toestel maar wel een stuk duurder.
Wendelien
04-21-2007, 07:52 AM
Hoi Dre,
Ik heb ook sinds kort een Canon 400D en ook voor mij geldt, in kleinere vrouwenhanden ligt deze heel goed. Als je voorheen met compact digitaal gefotografeerd hebt, is de automatische functie van een spiegelreflex (van deze tenminste) zo goed, dat je daar echt van kunt genieten. Als je de tijd hebt/neemt (ik ben ook zo'n type ongeduld die vaak eerst gaat experimenteren en dan eens gaat lezen), leer je langzaamaan alle functies die je nog meer mogelijkheden geeft.
Het voordeel van een kleine compacte digitale camera, die je bijna in je zak kunt steken is wel heel prettig, maar het is zo fijn om weer het gevoel te hebben dat je echt fotografeert (als je ook eerder niet digitaal spiegelreflex hebt gehad).
Succes en welkom!
Groetjes,
Wendelien
Tineke Bruil
04-21-2007, 08:03 AM
Ik ben vanmiddag naar een speciaal zaak geweest, ik heb de Nikon vast gehad, ik was eigenlijk al overtuigd dat ik deze camera daar ging kopen. Maar toen ik hem vast had vond ik hem wel heel groot, in de zin van ik zie me al staan met mijn camera.
Zo zie je maar, een plaatje en een verhaaltje is leuk. Maar je moet het ook in het echt gezien en gevoeld hebben. ;)
welshwitch
04-21-2007, 08:26 AM
Ik vond de Canon dus veeeeeel te klein, niet dat ik van die kolenschoppen heb hoor ;) Nou ben ik helemaal een buitenbeentje tussen het Nikon en Canon geweld met mn Pentax, maar als ik zou moeten kiezen tussen de 2 zou ik voor de Nikon gaan. Omdat ik Nikons beter in de hand vind liggen en ze degelijker gebouwd zijn.De instapreflexen van Canon (zoals de 400D en de 350D) voelen mij te plasticachtig aan.
En de belangrijkste tip, lees ALTIJD de gebruiksaanwijzing, staan hele nuttige tips in!!!!!
Tjergina
04-21-2007, 08:50 AM
Wat ben ik blij, dat ik geen camera hoef te kopen.
Na al deze adviezen zou het wel eens moeilijker kunnen worden i.p.v. gemakkelijker.:eek: (Grapje hoor!:biggrin:)
Nou, Dré, je hebt in ieder geval iets om over na te denken.:confused:
Tineke Bruil
04-21-2007, 09:14 AM
Dat is het verschil in mens Dimphy ;) de één wil echt iets in de hand hebben en de ander gaat voor lichtgewicht (ik bedoel dus nog steeds een camera hè ;) )
Er zit ongeveer 100 euro verschil in prijs tussen een nikon 40d en een Canon 400D, en dat is best veel inderdaad.
Uiteindelijk na veel lezen en vragen stellen aan camera kenners ben ik tot een keus gekomen tussen een Olympus, Nikon en Canon. Bij de Olympus zijn bijna alleen eigen lenzen te gebruiken en dus viel die als eerste af. de Nikon vond ik zelf erg zwaar en lomp (voor mijn gevoel dan hè) en dus bleef de Canon over.
Ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad. Het is een heerlijke camera. Maar ik ben er zeker van dat ik dat ook van de Nikon gezegd zou hebben als de keus op deze camera gevallen zou zijn ;)
welshwitch
04-21-2007, 10:06 AM
Ik viel voor de Pentax omdat alle oude Pentax lenzen van vroeger er op te gebruiken zijn, sommige wel met beperkingen maar dat mag de pret niet drukken. Daarnaast ligt ie gewoon lekker in de hand, zeker nu ik er een batterijgrip aan heb. Nadeel? Hij is zwaar, al met al bijna een kilo, daarom heb ik een speciale nekstrap die het gewicht zo goed verdeeld dat je er weinig van merkt.
Net wat je zegt Tineke, het verschil in mens.
conny
04-21-2007, 11:53 AM
mijn oude lenzen van de gewone spiegelreflex passen ook op de nieuwe,maar je krijgt dan hele andere resultaten,dus ik ben gewoon voor een complete set gegaan.heb er gewoon wat langer voor gespaard.
En de belangrijkste tip, lees ALTIJD de gebruiksaanwijzing, staan hele nuttige tips in!!!!!
Ik geloof dat ik deze keer wel de handleiding moet lezen, Als ik het nu niet ga lezen dan.....:lecture:
Ik heb vandaag veel nuttige tips gekregen van jullie. Maar als ik volgende week de camera ga kopen, waar kan ik hem het beste kopen, om de hoek, of in een internet winkel? Je weet wel "hogo" hoek om garantie om.:hairpull:
welshwitch
04-21-2007, 01:43 PM
Ik heb de mijne hier weg: www.digitalstreet.nl
Tineke Bruil
04-21-2007, 01:53 PM
Ja, digitalstreet is een goeie, en betrouwbare :)
Deze trouwens ook http://www.fotokonijnenberg.nl/
En deze is heel diverse: http://www.coolblue.nl/ daarna doorklikken naar digicamshop
Bij alle 3 heb ik goeie ervaringen en snelle levering ;)
Internetshops schelen vaak net iets te veel eurotjes om ze links te laten liggen ....
conny
04-21-2007, 11:01 PM
internet shops schelen wel,maar vaak heb je er dan geen verzekering bij en ik wilde zo`n dure camera beslist wel verzekerd hebben. in mijn geval hadden ze bij dixons online een aanbieding die ook in de winkel gold en toen kon meteen de extra verzekering erbij.
ik heb gekeken bij www.prijsvergelijk.nl
HenrietteDF
04-22-2007, 01:39 AM
Ik heb een Canon 350D, de voorloper van de 400D die nu inderdaad de nieuwe is. Een vriend van ons heeft n.a.v. mijn ervaringen en foto's ook een 350 D gekocht, maar dan gelijk een batterygrip erbij. Zo voelt het wat groter aan in mannenhanden, maar wordt het niet zo zwaar als de Nikon.
Ik heb vorige week een fotoworkshop gehad en daar waren ook alleen de mannen die een Nikon camera hadden. De vrouwen hadden bijna allemaal een Canon. Ik heb de Nikon vast gehad, en vond het inderdaad veel te zwaar. Maar, als je eenmaal aan het gewicht van je camera gewend bent, weet je niet beter. Wat je niet kent, mis je niet. Ik heb op mijn camera een 18-200 mm. zoomlens. Best wat gewicht, maar je leert ermee omgaan.
Ik heb ook héél erg moeten wennen aan het idee dat je 'niet zomaar effe' een foto maakt. Ik had heus moeite om m'n camera naar te voorschijn te halen. Sta jij daar met zo'n grote camera terwijl anderen met zo'n compact dingetje staan. Maar ook dat went. Veel doen, en je weet waar je het voor doet.
Nog een voordeel van de Canon vond ik dat het boekje van de gebruiksaanwijzing heel makkelijk en simpel te lezen was. Je neemt je camera in je hand, pakt het boekje erbij en gaat aan de hand van wat er in het boekje staat aan de slag. Simpel en leuk en zo leer je je camera goed kennen, tenminste, dat was mijn ervaring.
En voor de prijsvergelijkingen ben ik ook op internet geweest, maar heb de camera uiteindelijk bij FOKA in Rotterdam gekocht. Is voor ons ook niet naast de deur, maar het is daar een stuk goedkoper én je heb gelijk garantie én ze je camera krijgt een servicebeurt. Niet dat dat veel voorsteld, maar na zo'n eerste jaar vond ik het wel prettig dat ie even nagekeken werd. Ik heb daarbij ook aanvullende garantie gekocht, dus de eerste 3 jaar krijgt ie sowieso elk jaar een servicebeurt en als er iets met de objectieven is, dan doen zij daar ook wat aan. Ik vind het in ieder geval een prettig idee dat met die garanties enzo.
Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt?
hi-mar
04-22-2007, 03:24 AM
Tineke zette hier al een link neer van Konijnenberg, dat is ook een erg prettige en goede winkel, maar wel een stukkie rijden voor jullie.
Succes ermee en alvast veel plezier met je nieuwe aanwinst :thumbsup:
We zien de resultaten hier vast wel een keer.
welshwitch
04-22-2007, 05:56 AM
Op die prijsvergelijkingssites komt Redcoon heel vaak als goedkoopste uit de bus, maar die hebben een erg slechte service. Uiteindelijk is het daar goedkoop duurkoop.
Een extra verzekering is een heel goed idee, je loopt toch met een duur apparaat om je nek.
De tip van de batterijgrip is een goeie Henriette, ik heb er ook 1 aan de camera. Handig voor extra power en je hebt een extra ontspanknop, het maakt de camera wel iets zwaarder (de mijne weegt nu ongeveer een kilo) maar dat mag de pret niet drukken.
Ja, digitalstreet is een goeie, en betrouwbare :)
Deze trouwens ook http://www.fotokonijnenberg.nl/
En deze is heel diverse: http://www.coolblue.nl/ daarna doorklikken naar digicamshop
Bij alle 3 heb ik goeie ervaringen en snelle levering ;)
Internetshops schelen vaak net iets te veel eurotjes om ze links te laten liggen ....
bedankt voor je link.
conny
04-23-2007, 10:06 AM
NU bij dixons,kreeg net t krantje binnen
de canon 400 d met 18-55 en 70-300 lens voor 869 euro(na 80 euro retour bij canon) + workshop nu voor 25 euro.
nikon d40 hebben ze ook 18-55 lens en 55-200 voor 779 euro
Wienus
04-23-2007, 11:18 AM
Ha die Conny,
Wa bende toch ne schat om ons dat even te laten weten...:thumbsup:
We gaan toch voor de Canon D40 standaard... we hebben der zin in !!!
Marina
04-23-2007, 09:11 PM
een erg goede site om allerlei dingen te vergelijken is www.kieskeurig.nl
Er staan ook vaak veel gebruikservaringen op.
Tineke Bruil
04-25-2007, 08:56 PM
Op verzoek gaat hier een slotje op.
Dré, veel plezier met je eventuele aanschaf :)
vBulletin® v3.7.0, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.